Information Bergkälla februari 2019

Information från Bergkälla 2019-02-22

Hej!

Här kommer lite information från Bergkälla när vi kan ana att våren är på väg.
Kan börja med att informera om att vi har en ny sjuksköterska som började i februari, Agnetha Löfstedt, Agnetha har varit timanställd hos tidigare så några av er har säkert träffat henne. Agnetha har lång erfarenhet som sjuksköterska och är ett välkommet tillskott i vår verksamhet.
Jenny Nilsson har fått ny tjänst och kommer att arbeta som biträdande Verksamhetschef och efterträder Sara Nelin som slutade i höstas, även Jenny har lång erfarenhet som sjuksköterska.
I samband med detta har vi sett över hur sjuksköterskorna är organiserade och ändrat på ansvarsområden enligt följande:

Källan och Mossen = Riitta
Viken, Åsen och Tuvan = Håkan och Renata
Glänta och Ängen = Agnetha

Golvarbeten
Arbetet med att byta golv i nya delen av huset, avd Källan, Mossen, Viken och Åsen har påbörjats. Golvläggarna arbetar mån -torsdag och gör ett rum per dag, som tidigare informerats om kommer det en flyttfirma och flyttar ut möblerna kl 0700 för att sedan kl 1800 flytta tillbaka möblerna. Totalt är det 25 rum som berörs i hela huset.

Reparationer av linoleumgolven på avd Gläntan och Ängen görs när man är klar i nya delen. Här kommer man laga de delar av mattan som lossnat i anslutning till vissa badrum, dvs fastighetsägaren byter inte hela golv på alla rum.

Lås och Larm
Även arbetet med att installera det nya larmet har påbörjats och beräknas vara klart och i drift i början av mars.Vi har i samarbete med Sollentuna kommun påbörjat ett arbete med att införa digitala lösningar för viss lås- och nyckelhantering i huset, detta innebär att vi kommer att behöva byta ut det befintliga trygghetslarmsystemet till ett nyare som stödjer smarta funktioner och är mer flexibelt. I samarbetet ingår även att testa en del nya funktioner som vi kommer att informera om mer lite senare tillsammans med kommunen.

Det nya systemet kommer också innebära att alla lägenheter får installerat sk hotell lås, där man alltid kan öppna dörren inifrån oavsett om den är låst men även att dörrhandtaget inte rör sig på insidan om någon av misstag vill gå in på fel rum. Varje boende får en egen sk ”tag” som fungerar till sin lägenhet, vi har tyvärr inte möjlighet att lämna ut till närstående men ni får såklart hjälp in på rummen av personalen.

I övrigt kommer trygghetslarmet ha i stort sett samma funktioner som vi har idag, man kommer att ha ett eget larm knapp för att kunna påkalla hjälp från personalen och personalen kommer ha handenheter som de svarar med och får information i.

Vi kommer i och med detta även ha större möjligheter att koppla på andra funktioner och enheter som ett led i utvecklingen av smarta lösningar för den äldre, där grundtanken är att öka självständigheten och stärka den personliga integriteten för den enskilde, återigen framför allt för personer med demensproblematik men även om behov uppstår i andra delar av verksamheten.

Personalen kommer gå utbildning under slutet av februari och systemet tas i bruk strax efter det.

I samband med detta kommer även telefonin till verksamheten att uppdateras, vi vill redan i förväg påtala att det kan förkomma störningar men hoppas på er förståelse.

ApoDos

Stockholms Läns Landsting har upphandlat ny leverantör av ApoDos som börjar leverera läkemedel under slutet av februari, de av som hanterar räkningar åt er närstående har fått hem information angående detta, annars finns  mer information här : http://svenskdos.se/  angående det rent praktiska och vad ni behöver tänka på. Om ni idag har avtal om sk Apotekskonto eller kredit med Apoteket AB behöver ni ansöka om detta på Svensk Dos. Om man inte gör det kommer det en vanlig räkning istället som vanligt.
Läkemedel kommer levereras till oss som vanligt så det finns ingen som kommer bli utan sina läkemedel pga detta byte.
Har ni fler frågor finns Svensk Dos Kundtjänst för Region Stockholm 018-413 74 20.

Håll även utkik på vår Facebooksida, https://sv-se.facebook.com/vardstyrkan/ för mer informatiuon om vad som händer i huset under våren, vi har uppträdanden och körsång på planeringen men även föredrag och lite annat planerat.
Detta infobrev finns även på vår hemsida under blogg: http://www.vardstyrkan.se/blogg/

Hör gärna av er om ni har frågor eller brara undrar över någonting:

Tomas finns på tomas.bergius@vardstyrkan.se  0769-476749

Jenny når ni på : jenny.nilsson.bk@vardstyrkan.se  070-7271401

 

Hälsningar Tomas med personal